About

Marisa Cornejo

Marisa Cornejo is an artist who circulates between Chile, France and Switzerland. Starting in 1994, when studying visual arts at National Autonomous University of Mexico, she began drawing her dreams as a personal diary. Since then, this has been the basis of her artistic practice, a practice for giving voice to and interrogating her body as an archive of the history of forced migration.
Marisa grew up in the midst of the coup d’état of Chile in the early 1970s, probably the most famous of the many neo-colonial coups and dirty wars that plagued Latin America at that time. Her practice opens a dialogue with the many layers and knots of that event. She uses her dreams to inspire real-life performances, interviews, paintings, textiles, films and texts. One of her recent projects – La Huella – uses a dream to revisit the places of memory to activate her father’s archive as a refugee. This work was created as part of her master’s research in visual arts and critical studies at the Geneva University of Art and Design (HEAD) in Switzerland.

Marisa Cornejo est une artiste plasticienne d’origine chilienne établie en Suisse. Née le 26 septembre 1971 à Santiago du Chili, elle quitte le pays avec sa famille en 1973 après le coup d’État de Pinochet. Pendant leur exil, elle vivra successivement en Argentine (1973–1976), en Bulgarie (1977–1978), en Belgique (1978–1980), et au Mexique (1980–1998) où elle étudiera la danse contemporaine. En 1985, elle est autorisée à revenir au Chili, mais elle repart à Mexico pour y suivre, dès 1992, des études en arts visuels à l’UNAM. Elle collabore à cette époque avec le collectif d’artistes de La Panadería. En 1998, elle émigre en Angleterre, se marie et devient mère de deux filles. En 2002, elle déménage à Bruxelles où elle a un fils. La famille s’installe près de Genève en 2005. Pendant son master en arts visuels à la Haute école d’art et de design (HEAD), Marisa Cornejo entame un travail de recherche sur la thématique de la mémoire et de la migration forcée, inspiré de son histoire personnelle. En 2013, elle publie un premier recueil chez art&fiction rassemblant les dessins de ses rêves, intitulé I am. Cet inventaire est aussi une archive lui permettant de revisiter une identité fracturée par l’exil et la disparition. La question de l’archive personnelle et collective ainsi que le rapport à l’histoire traversent toute sa pratique artistique. Ce travail trouve un double achèvement en 2023, avec la publication de L’empreinte. Une archive d’artiste soustraite au terrorisme d’État (art&fiction, 2023) et la première présentation de son installation vidéo La Huella à Genève et New York. Cette même année, sont travail est distingué par un Prix pour artistes confirmé·e·x·s de la Fondation Francine Delacrétaz.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Marisa_Cornejo

mail: contact@marisacornejo.com
Adress: Avenue du Léman 12
1005 Lausanne, Switzerland

Social:
Instagram / Twitter / Facebook

Foreign rights (books):
swissbooksagency.ch

Next events: invitations

AVS: 756.9991.0783.11

Santiago de Chile, 26 Septembre 1971
Nationalité: Chilienne/Française

Formation

  • 2015 – 2016     Summer schools, Centre of Study and Investigation for Decolonial Dialogues, (http://www.dialogoglobal.com/)
  • 2012 – 2014     M.A. Critical Curatorial Cybermedia Master Program, HEAD, Université de Genève 
  • 1993 – 1998     B.A. Artes Visuales, ENAP, Universidad Nacional Autónoma de México (U.N.A.M)

Actions & collaborations

2022         Festival «Oui à zéro pub, Genève. [voir]

2022-24 Lectures alternatives, un projet de l’Association de Médiatrices Interculturelles, AMIC, en collaboration, avec Marisa Cornejo Studio (Genève) et avec Katarzyna Grabska, professeure invitée à l’Institut d’Ethnologie à l’Université de Neuchâtel

2021-        INSPIRE: artistic encounters in war and violent conflict, dirigée par Katarzyna Grabska, Peace Research Institute in Oslo, Norway (https://inspire.gallery/artists/marisa-cornejo/)

Publications et éditions

  • L’empreinte. Une archive d’artiste soustraite au terrorisme d’État, art&fiction, Lausanne, 2023. Voir le livre
  • The homeland is a monument shitted by pigeons, artist’s book curated by Luis Carlos Tovar, Inspire, 2022
  • Gracias a tus manos doy, Ripopée, 2022
  • Comme une Neptune, Gérard Berréby, illustrations de Marisa Cornejo, art&fiction, Lausanne, 2018
  • I am, inventaire de rêves, art&fiction, Lausanne, 2013
  • General, éditions art&fiction / Fondart-Chile, Lausanne, 2011 
  • Personal, Fondart-Chile, Suisse, 2009

Contributions

  • Una cartografía extraña, Paulina Varas et Lucía Egaña, Ed.Metales Pesados, Santiago, Chile 2021
  • Essai: «A transgenerational reparation to the damage of torture through dreams and performance», in Art and terrorism. Practices Critiques in Contemporary Cultural Production, Jonathan Harris (éd.), Routledge, 2021
  • Artists Books for Everything, Anne Thurmann-Jajes (éd.), Bremen: Centre for Artistsʼ Publications, Weserburg Museum of Modern Art, 2019
  • Essai: «Nuestras Heridas son Nuestros Trofeos», in Alzaprima n°11, Universidad de Concepción, Chile, 2020
  • Essai: Drawing My Dreams From State Terrorism in Chile to Exercising the Revolutionary Law of Women, 2019 Conference, Transational Institute of Social Ecology, Athens, Grece, 2019
  • Essai:  Our wounds are our trophies : how to memorialize the challenges of exile, VII International Conference on Education and Human Rights, Facultad de Derecho, Universidad de Chile, Santiago, Chile, 2016
  • Essai:  Memorial Art Practices from Exile , «IV Coloquio de Arte, Memoria y Derechos Humanos» Cátedra UNESCO en Educación en Derechos Humanos Harald Edelstam,  Universidad Academia de Humanismo Cristiano,  Museo de la Memoria y los Derechos Humanos, Santiago, Chile, 2015
  • Peinture Peinture, Caroline Bachmann et Stéphane Fretz (éd.), Visarte.Vaud, art&fiction, Lausanne, 2018
  • El Pensamiento crítico frente a la Hidra Capitalista, Participación de la Comisión Sexta del EZLN, México, 2015
  • Galería Metropolitana 2004-2010, Ana María Saavedra and Luis Alarcón, Santiago de Chile, 2011
  • Dovble V, #6 2011/2012, in girum imus nocte et consumimur igni, Visarte.Vaud, Lausanne, 2012 
  • La Panadería, Turner Editors, Espagne, 2005
  • Essai: Rótulos: Un catálogo de lo diverso como un mural fragmentado, in «Constructions of Latin American identities within globalized visual arts culture», University of Central England in Birmingham, 2001

Expositions personnelles

  • 2024 High and fragile, curated by Danniel Tostes, Lovay Fine Arts, Genève, Suisse
  • 2023 No memorials. Histoires matérielles de l’exil chilien à Genève, commissariat: Cristóbal F. Barria Bignotti | Collectif Migrations Sonores, artistes: Fulvia Torricelli, Eugenio Cornejo, Marisa Cornejo, Le Commun, Genève, Suisse
  • 2022 Eugenio Cornejo. Xilotzingo. Remémoration d’un atelier d’artiste en exil, État des lieux. Exposition des espaces d’art indépendants lausannois, Maison Gaudard, Lausanne, Suisse
  • 2018     Voglia di vita, Museo d‘Arte Moderna Ugo Cara, Trieste, Italie
  • 2016    A big bad fish, Espai 10, Barcelona, Espagne
  • 2016     L’Inconnu/e, Résidence Felix Guattari, Le Dracar, Genève, Suisse
  • 2015     Open House, Espace Kugler, Genève, Suisse
  • 2015     Eluney: auratic flows, Ferme-Asile, Sion, Suisse
  • 2013    I am, inventaire de rêves, Le Labo, Genève, Suisse
  • 2013    El Ancestro/The Ancestor (curatrice), Casa Memoria José Domingo Cañas, Santiago, Chile 
  • 2012     La Huella, Espacio Flor, Santiago, Chile
  • 2010     El milagro chileno, Galería Metropolitana, Santiago, Chile
  • 2010     Dossier sans suite, Journée du refugiée, UNHCR, Genève, Suisse
  • 2008     Dossier sans suite, Standard/Deluxe, Lausanne, Suisse
  • 1998     Beauty Culture, La Panadería, Mexico, Mexico
  • Exposición de Marisa Cornejo, Jalarte, Guadalajara, Mexico
  • 1997     La Marisquería, La Peña Cultural Center, Berkeley, California, U.S.A.
  • 1996     80 Retratos, Licenciado Verdad 7, Centro Histórico, Mexico, Mexico

Résidences et bourses

  • 2022    Inspire / Open Space in Geneva, curated by Kasia Grabska with Anna Konik and Marisa Cornejo [voir site]
  • 2021     PLATA, Cordoue, Espagne, ( https://platalugar.org/ )
  • 2018     Casa Giap, San Cristóbal de las Casas, Chiapas, Mexico (https://elblogdegiap.wordpress.com)
  • 2015     Residence Felix Guattari, Dracar, Genève, Suisse
  • 2010     Galería Metropolitana, Santiago, Chile  / Fondo para la creación, Fondart Regional, Chile
  • 2008    Standard/deluxe, Lausanne, Suisse /  Fondo para la creación, Fondart Nacional, Chile

Collections publiques

  • Collection Centro Nacional de Arte Contemporaneo de Cerrillos, Chile http://centronacionaldearte.cl/
  • Fond Cantonal d’Art Contemporain, Genève, Suisse.
  • Laboratoire du Sommeil, Hôpital Universitaire de Genève, Suisse.

Distinctions

Collaborations dans le champs de l’éducation

  • 2024 Dessiner ses rêves avec Marisa Cornejo, MCBA, Lausanne. SITE
  • 2023 Atelier Rêves sans frontières, Musée d’Ethnographie de Neuchâtel.
  • 2022 Territoires et rêves / Ateliers pratiques, Utopinana, Genève
  • 2016–2020     Ateliers de dessin autour du travail de commissariat à Espace Kugler, Genève, Suisse
  • 2019        Ateliers pour la semaine sans écrans, Ecole Tivoli, Genève, Suisse
  • 2018         Meet the artist, conférence, Webster University, Genève, Suisse
  • 2018         Workshop Ex-votos, Théâtre du Loup, Genève, Suisse
  • 2018         Workshop Le pouvoir des rêves, Utopiana, Genève, Suisse
  • 2018         Révision de portfolios des étudiants graduées, SOMA, Mexico (http://somamexico.org)
  • 2017         Animation d’ateliers artistiques pour enfants réfugiés, Association Licorne & Maison du Quartier de Vernier, Vernier, Suisse
  • 2017         Artiste invitée pour présenter le film El Boton de Nacar, de Patricio Guzmán, Seminaire de Gene Ray, Critical Theory of Master Program CCC — HEAD, Geneva
  • 2016-2017     Atelier de dessin en milieu éducatif (psychiatrique), Centre Dracar, Genève, Suisse
  • 2016         Atelier Arte y memoria, Universidad de Concepción, Concepción, Chile
  • 2015-2016      Ateliers d’arts plastiques à la MJC, Gex, France 
  • 2008-2011     Ateliers d’art pour enfants L’Art, une découverte, Prevessin-Möens, France
  • 2003-04     Atelier de patchwork pour la réintégration des minorités, Bruxelles, Belgique
  • 2001         Organisation des ateliers d’art Wye College Family Common Room, Wye College, GB
  • 1994-95     Professeur d’art dans l’atelier de sculpture, Colegio Monte Alban, Mexico 

Film

  • Le jardin des disparus: un lieu de recueillement, de mémoire et de lutte, co-réalisation avec Pascal Baumgartner, Jardin des disparus, Genève, Suisse, 2020

Performances

  • La niña de sus ojos, curated by art&fiction, État des lieux @ Maison Gaudard, Lausanne, 24.09.2022 / Le commun, Genève, 24.08.2023 / The Gallatin Galleries, NYU, New York, 11/09/2023
  • A counter catastrophic performance, curated by Valeska Romero Curiqueo & Cecilia Moya, EEEEH!, Nyon, 2022 [voir]
  • Swan Dive, Portbou, 2021 [voir]
  • My tibias are like baguettes,  20’ min., Chapelle du Quartier Haut, Sète, France, 2019
  • Démonstration des impression de El Ancestro, “Primer Encuentro de Mujeres que Luchan” Caracol Morelia, Ejército Zapatista de Liberación Nacional (EZLN) Chiapas, México, 2018 [voir]
  • La Huella/The Print 1-6, Espacio Flor, Santiago de Chile ; Photo studio, HEAD, Geneva, Switzerland ; Cheminée Nord, Geneva, Switzerland; Train Station, Plovdiv, Bulgaria; Escotilla 8, El Caracol, Estadio Nacional, Santiago de Chile, 2013-2015 [voir]

Expositions collectives

  • 2024 Swiss arts Awards, June 11–16, Messe Basel, Halle 1.1
  • 2023 « Oh dear feelings […] », HiFlow with ArtHug, curated by Séverine Cattin and Sara Petrucci, 16.11.2023 – 31.01.2024, HiFlow, Plan-les-Ouates
  • 2023 Todavía somos el tiempo: arte y resistencia a 50 años del golpe, curadoras: Florencia San Martín y Claudia del Fierro, Centro Nacional de Arte Contemporáneo, CNAC, Santiago, Chile
  • 2023 Chile: Memory And The Future (Marisa Cornejo, Alfredo Jaar, Cristobal Lehyt, Felipe Mujica, Iván Navarro & Courtney Smith, Johanna Unzueta, Cecilia Vicuña), The Gallatin Galleries, New York
  • 2023 Sonar&co, Musée Alexis Forel, Morges
  • 2023 Embrace, Espace Forde, Genève
  • 2023 La mémoire contre l’oubli, Reactor Gallery, Genève
  • 2022 Nos gusta la mala vida , La Capsula, Zurich, Suisse
  • 2022 Sonar & Co, Librairie papiers gras, Genève, Suisse
  • 2022 Nos gusta la mala vida / On adore la mauvaise vie, Espace EEEEH!, Nyon, Suisse
  • 2021     The artist is not present, Galería Metropolitana, Supermarket Independent Art Fair 2021, Stockholm, Suede
  • 2021     Seeds of Infinite Possibilities, Espace Kugler, Genève, Suisse
  • 2020    Summer display, Espace Kugler, Genève, Suisse
  • 2019     Censure (Presse), Association pour le Patrimoine Industriel, Genève, Suisse
  • 2019     A DESSIN 5, Chapelle du Quartier Haut, Sète, France   
  • 2019     Galaxie, Espace L, Rue des Bains, Genève, Suisse
  • 2019     Exposition d’art contemporain d’Amérique latine, Centre des Arts. École Internationale de Genève, Genève, Suisse
  • 2018     Carnets 3, Hall Nord, Genève, Suisse
  • 2018     Installation for FRIDA/DIEGO, Théâtre du Loup, Genève, Suisse
  • 2017     Unforgotten Land, Listrik, Montreux, Suisse  
  • 2017     Frozen feet under dried torrented sunset without its own dawn let the wind crack the frosted stone, Listrik, Montreux, Suisse
  • 2017     Portraits, Fonderie Kugler, Genève, Suisse
  • 2017     Carnets 2, Hall Nord, Genève, Suisse
  • 2017     Big Biennale, Plainpalais, Genève, Suisse
  • 2016    Monde d’exodes – Vies d’exil , Théâtre Aleph, Paris, France
  • 2016    Les murs ne servent a rien, Fonderie Kugler, Genève, Suisse
  • 2015     Real dream, (curator) Fonderie Kugler, Genève, Suisse
  • 2014     Hypnocosme, Espace Abraham Joly, Domaine de Belle-Idée, Genève, Suisse
  • 2014     Exorde Seeds, Nylon Microgallerie, Genève, Suisse
  • 2013    Safe Haven/Refugio Seguro, (curator) Espace Kugler, Genève, Suisse
  • 2013    SAS, Cheminée Nord, Genève, Suisse
  • 2011     No room to move, Agent double, Genève, Suisse
  • 2011     Los visitantes, Agent Double, Genève, Suisse
  • 2007     450 Women have been murdered, SAC Gallery, Stony Brook University, NY, USA
  • 2007     Je t’aime beaucoup, Villa Bernasconi, Genève, Suisse
  • 2004     Confieso que he vivido, Maison Communale de Evere, Bruxelles, Belgique
  • 2004     Patchwork, memorias del cuerpo, Centro Cultural Matucana 100, Santiago, Chile
  • 2003  Children of ’73, SAC Gallery, Stony Brook University, NY, USA
  • 2003    Exquisitos emigrantes, Maus Habitos, Porto, Portugal
  • 2000     Female Fusion, the Artery Project, Ashford, Royaume Uni
  • 1997     XX, Centro Cultural Contreras, México, D.F., México
  • 1997     3er Concurso de Instalación, X’Teresa Arte Alternativo, Mexico D.F. 
  • 1997     Espacios Imaginarios, Facultad de Filosofía y Letras, U.N.A.M., Mexico, México
  • 1997     Diálogo Mexico-Tijuana, Centro Cultural de Tijuana, Tijuana, Mexico
  • 1997     Mexico Develado, Centro Cultural Isidro Favela, Mexico, México
  • 1995     Photo, La Panadería, Mexico, México
  • 1995     La Liga de la Injusticia, La Panadería, Mexico, México
  • 1995     Hogar Dulce Hogar, La Panadería, Mexico, México
  • 1994     Instalaciones, Melanie Smith’s workshop, Licenciado Verdad, México, D.F. 
  • 1994     Cronologías, Temístocles 44, Mexico, México
  • 1993     Re-visando a Siqueiros, Sala de Arte Público Siqueiros, Mexico D.F. 
  • 1993     Naturalezas muertas, Galería La Agencia, Mexico, México