L’empreinte. Une archive d’artiste soustraite au terrorisme d’État, art&fiction, 2023

By: Marisa Cornejo
Foreword: Roland Junod
Graphic design: Maïssane Escur
272 pages, 15 x 21 cm, 90 illustrations
Published by: art&fiction
Series: Pacific//Terrain
ISBN: 978-2-88964-031-7
Date: 6 janvier 2023
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En 2006, une caisse de 3 mètres cubes est déposée devant un pavillon construit deux décennies plus tôt dans les environs Genève. Elle arrive du Mexique et renferme quelques meubles, des objets d’art, des peintures, dessins, gravures et des milliers de photographies. C’est l’essentiel de l’archive d’Eugenio Cornejo, né à Santiago du Chili en 1940 et mort à Puebla au Mexique en 2002, artiste engagé, enseignant, victime d’emprisonnement politique et de torture sous la dictature de Pinochet, réfugié non reconnu comme tel et mort en exil d’alcoolisme, sans avoir obtenu aucune réparation ou compensation de l’État chilien.
L’artiste Marisa Cornejo, sa fille, a organisé le sauvetage, et poursuit dès lors la fouille et le tamisage de l’archive de son père. Elle est engagée depuis quelques années dans ce processus lorsqu’elle décide de numériser le contenu de 15 boîtes remplies de 1500 diapositives qui lui révèlent le versant solaire de l’exil qui a mené la famille du Chili au Mexique en passant par l’Argentine, la Bulgarie et la Belgique dans un monde en pleine guerre froide. Sites archéologiques, splendeurs de la nature, scènes familiales, réunions amicales et excursions, les images ainsi révélées comblent les trous de mémoire de la petite fille qui a vécu ce périple entre sa deuxième et sa neuvième année et lui permettent de construire un récit à partir de ce qui n’avait été jusque-là qu’une confusion traumatique indicible.

Imprint. An Artist’s Archive rescued from State Terrorism

Recovered photographs to tell the impact of Pinochet’s coup d’Etat on a family of artists and teachers forced into exile. The intimate story of a daughter dedicated to the memory of her father. In 2006, a 3 cubic meter box is left at the entrance of a pretty villa in a resort that was built 20 years earlier near Geneva for international officials. It was sent from Mexico and contains some furniture, art objects, paintings, drawings, engravings and thousands of photographs. It constitutes the main part of the archives of Eugenio Cornejo, born in Santiago, Chile, in 1940 and deceased in Puebla, Mexico, in 2002. He was a committed artist and teacher, the victim of political imprisonment and torture under Pinochet’s dictatorship, a refugee with no status, who died as an alcoholic in exile, and who never received any form of recognition or compensation from the State of Chile.
His daughter, the artist Marisa Cornejo, has saved these archives and has conducted extensive research from and within them, ever since she decided to digitalize (scan) the content of 15 boxes of 1500 slides, who revealed to her the solar side of the exile which lead her family from Chile to Mexico, via Argentina, Bulgaria and Belgium, in the midst of the Cold War.
Wether archeological sites, nature’s splendor, family scenery, friendly gatherings or excursions, the images revealed in the process fill the memory gaps of the little girl, who lived this adventure between her 2nd and 9th year. They allow her to build a real story from what had been so far an unspeakable and traumatic confusion.